våryra :)

Underbara dag! :)
Har hunnif träffa både mammsen och pappsen för lite kaffe och småprat. Alltid lika mysigt! Och blev kallad till jobbintervju, ska dit på torsdag och är lite nervös, men övertygad om att det kommer gå bra. Om inte  annat så får jag ju öva på att gå på intervju!
Hann med en sväng till Fysiken idag också, krafttag (skivstång) och sedan lite löpband. Tröningsvärken kommer nog ge sig till känna, men jag överlever det, bring it on! ^^
Nu sitter jag och dricker te, läser jobbannonser (och jag är sååå engagerad som sitter och bloggar istället...) och är lite seg och trött i kroppen. men nöjd :)
och solen sken idag, det var underbart, varmt och vårkänslorna sprudlade :D
-au revoir-
/Cilla

Kommentarer
Postat av: Fummelfot

Jobbintervju! Tjoho, vad glad jag blir för din skull! Håller alla tummar jag har! :D

Postat av: Tant Helena

Hej Cilla!



Grattis till dina nya familjemedlemmar, men jag såg att det hade blivit problem. Katter kissar utanför lådan av en anledning:



1) Medicinskt fel på katten (kan bara uteslutas av veterinär. Ovanlig anledning.)



2) Annan katt i hushållet hindrar katten från att komma till lådan. (Handlar alltså om ren mobbning, svårt att upptäcka. Ovanligt, tack och lov.)



3) Lådorna känns inte fräscha för katten. Katter är mycket renliga djur.

"Regeln" är att man skall ha lika många lådor som man har katter. Du skall alltså ha två stycken lådor. Det skall alltid vara minst ca 5 cm sand i lådorna. Rengöring regelbundet så att det alltid är rent och fräscht.



4) Katten mår dåligt och visar detta genom att kissa på ställen utanför lådan.



Det här med att ha innekatter är lite speciellt. Det är verkligen inte naturligt för en katt att hållas instängd hela sitt liv. Som ägare till innekatter får man försöka hjälpa dom med deras behov av aktivitet, upptäckarglädje och motion, vilket tillgodoses rikligen hos utekatter. Du behöver alltså leka med dom flera gånger om dagen och sällskapa och "gosa" mycket med dom när du är hemma. Japp, katter sover mycket men ingen katt vill sova bort ett helt liv. Det är lätt att stänga in en katt i en lägenhet med minimalt med sällskap, och den blir fort apatiskt och deprimerad -precis som vi människor skulle bli. Skaffa var sin sele till katterna och gå ut med dom i flexikoppel på något lugnare ställe med lite natur där du bor.



Djur är väldigt känsliga och känner väldigt lätt på sig om vi människor mår dåligt -då mår dom också dåligt. Om jag någon gång skulle bli ledsen och gråta, eller bli arg, så blir våra två innekatter oroliga och rädda och mår riktigt dåligt. Det syns ofta efteråt i kattlådan i form av diarré. Det var likadant på den tiden vi hade hund.



Det finns någonting som heter feliway som brukar fungera mycket framgångsrikt hos katter som ställer till problem hos sina ägare: http://www.feliway.com/se

Vi har inte provat det men jag har läst om många som använt det och det fungerar tydligen väldigt bra, och det är ofarligt för såväl människor som djur. Det skulle kunna hjälpa dina katter att må bra hemma hos dig.



Suveränt att du har TVÅ katter! Katter är inget flockdjur men de har stort utbyte och sällskap av en annan katt OM de kommer bra överens.



Lästips: "Din katts hemligheter -Boken din katt skulle vilja att du läste" av den engelska kattpsykologen Vicky Halls. Fantastiskt intressant och väldigt trevlig bok att läsa. Jag lärde mig jättemycket på att läsa den. Tyvärr har upplagan sålts slut, men den går säkert att få tag på bibliotek eller kanske på nätet som begagnad. Här är den: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137126784



Hoppas att det går bra med dina katter och att ni alla tre kommer att må kalas framöver. Lycka till med allt!!!



Med soliga vårhälsningar

Tant Helena, medlem i Djurens Rätt, matte till två innekatter

2010-03-16 @ 12:15:34
Postat av: Tant Helena

Hej igen!



Jag glömde ju en femte anledning till inlägget ovan:



5) Okastrerad könsmogen hankatt kan markera genom att kissa på olika ställen.



Mvh Tant Helena

2010-03-16 @ 13:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback